ORANG TERAKHIR YANG MEMASUKI SYURGA Posted on March 19, 2018 by H. Sunaryo A.Y.

Assalamualaikum wr wb Bismillahirrahmanirrahiim Allahumma shali wasalim sayyidina Muhammad. Dari Imran bin Husain ra dan dari Nabi SAW, beliau bersabda : ” Segolongan orang keluar dari Neraka karena mendapatkan syafaat Nabi Muhammad SAW. Kemudian mereka masuk ke syurga dan mereka disebut bekas orang Jahanam. ” ( HR : Bukhari ) .
Dari Ibnu Abas ra ia berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda : ” Sesungguhnya, aku mengetahui ahli Neraka yang terakhir sekali keluar dari Neraka dan penghuni syurga yang terakhir sekali masuk syurga, yaitu seseorang yang keluar dari Neraka dengan merangkak. Kemudian Allah SWT berfirman kepadanya : ” Pergilah dan masuklah ke syurga. ” Kemudian ia pergi ke syurga, namun ia menganggap bahwa syurga itu telah penuh. Maka ia berkata : ” Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku dapati syurga itu telah penuh. ” Maka Allah SWT berfirman : ” Pergilah dan masuklah ke syurga. ” Maka ia mendatangi syurga lagi, dan ia melihat syurga itu telah penuh, sehingga ia kembali, lalu berkata : ” Wahai Tuhan, aku dapati ia telah penuh. ” Maka Allah SWT berfirman lagi kepadanya : ”
Pergilah dan masuklah kamu ke syurga. Sesungguhnya untuk kamu sepuluh kali dunia atau untuk kamu seluas dunia kali sepuluh.” Kemudian ia berkata : ” Apakah Engkau mengejekku, atau Engkau mentertawakan aku, sedangkan Engkau Tuhan? ”
Sungguh, aku melihat Rasulullah SAW tertawa hingga tampak gusinya. Kemudian beliau bersabda : ” Ia adalah penghuni syurga yang paling rendah. ” ( HR : Muttafaqun Alaih ) .
Dari Abu Dzar ra ia berkata, Rasulullah SAW bersabda : ” Sesungguhnya aku mengetahui ahli syurga yang terakhir masuk syurga dan ahli Neraka yang terakhir sekali keluar dari Neraka, yaitu seorang lelaki yang didatangkan pada hari akhir, lalu dikatakan kepadanya : ” Perlihatkan keadaan dosa-dosanya yang kecil, dan hapuslah dosa-dosanya yang besar. ” Kemudian dikatakan kepadanya dosa-dosanya yang kecil, lalu dikatakan kepadanya : ” Pada suatu hari kamu berbuat demikian , demikian dan demikian. ” Orang itu berkata : ” Ya ” Ia tidak dapat mengingkarinya. Ia cemas jika dosa-dosa besarnya diperlihatkan kepadanya. Lalu dikatakan kepadanya : ” Sesungguhnya setiap keburukanmu digantikan dengan kebaikan untukmu. ” Maka ia berkata : ” Wahai Tuhan, aku melakukan dosa yang tidak aku lihat disini? ” Abu Dzar berkata : ” Maka Rasulullah SAW tertawa hingga kelihatan gusinya. ” ( HR : Muslim ) .
Dari Anas ra, dari Rasulullah SAW, beliau bersabda : ” Sesungguhnya seorang hamba memanggil – manggil di Neraka sampai seribu tahun : ” Ya Hannan , ya Mannan. ” Kemudian Allah SWT berkata kepada Jibril : ” Pergilah dan bawalah datang kepada-Ku hamba-Ku ini. ” Jibril lalu pergi. Ia dapati ahli Neraka itu tersungkur mukanya ketanah dan menangis. Maka Allah SWT berfirman : ” Bawalah ia datang kepada-Ku, sesungguhnya ia berada disuatu tempat. ” Kemudian Jibril membawanya menghadap kepada Tuhannya. Maka Allah SWT berfirman : ” Wahai hamba-Ku, bagaimana kamu dapati tempatmu dan jeritanmu? ” Ia berkata : ” Wahai Tuhan, seburuk-buruk tempat dan seburuk-buruk jeritan. ” Allah SWT berfirman : ” Kembalikan hamba – Ku . ” Maka ia berkata : ” Wahai Tuhan, aku tidak mengira setelah dikeluarkan ini akan dikembalikan kesana, ” Allah SWT berfirman : ” Tinggalkan hamba-Ku. ” ( HR : Ahmad, Abu Ya’la, dan Al-Baihaqi. ) .
Saya akhiri tulisan religius ini, berjudul sesuai tersebut diatas. Terima kasih atas segala perhatian serta mohon maaf apabila terdapat kesalahan. Jumpa lagi kita, insya Allah dikesempatan lain tentu saja dengan tulisan saya yang lain. Waafwa minkum wasalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
***
* Bahan-bahan ( materi ) diambil dan dikutip dari buku : RAHASIA SETELAH KEMATIAN. Oleh : Maulana Muhammad Islam *
***
* Artikel religius ini dapat anda temukan pada Website kesayangan :Www.hajisunaryo.com *
***
* Artikel religius ini juga dapat anda temukan pada Website :Www.hsunaryo.blogspot.co.id atau Www.hsunaryo.blogspot.com *

Komentar

Postingan populer dari blog ini

WANITA DUNIA LEBIH UTAMA DARIPADA BIDADARI SEPERTI KEUTAMAAN LAHIR ATAS BATHIN Posted on March 8, 2018 by H. Sunaryo A.Y.

BEBERAPA KEBIASAAN MASYARAKAT JAHILIYAH

SURAT AL-MULK DAPAT MENGELUARKAN PEMBACANYA DARI DALAM NERAKA UNTUK MEMASUKI SYURGA