LAKI-LAKI SYURGA Posted on March 12, 2018 by H. Sunaryo A.Y.

Assalamualaikum wr wb Bismillahirrahmanirrahiim Allahumma shali wasalim sayyidina Muhammad. Dari Anas bin Malik ra, dari Nabi SAW beliau bersabda, ( Artinya ) : ” Di syurga seorang mukmin diberi kekuatan sekian dan sekian dalam berjima’. Ditanyakan : ” Wahai Rasulullah, apakah ia dapat melakukannya? ”
Beliau bersabda : ” Ia diberi kekuatan seratus orang. ” ( HR : Turmidzi ) .
Dari Sa’ad bin Abi Waqqash dari Nabi SAW, beliau bersabda : ” Kalau sedikit saja dari ujung kuku penghuni syurga itu tampak, tentu akan menghiasi semua yang ada di antara langit dan bumi. Dan seandainya seseorang dari penghuni syurga muncul, lalu tampak gelangnya, maka cahayanya akan meredupkan cahaya matahari seperti cahaya matahari meredupkan cahaya bintang – bintang. ” ( HR : Turmidzi ) .
Dari Abu Hurairah ra, ia berkata, bahwa Rasulullah SAW bersabda : ” Sesungguhnya ahli syurga itu tampan, muda, seperti perhiasan, tidak sirna kemudaan mereka, dan tidak rusak pakaian mereka. ” ( HR : Turmidzi ) .
Dari Mu’adz bin Jabal ra, bahwa Nabi SAW bersabda : ” Para ahli syurga itu akan memasuki syurga dalam keadaan tampan, muda, hitam kelopak matanya, berusia sekitar tigapuluh atau tigapuluh tiga tahun. ” ( Al-Hadist ) .
Sementara rumah ahli syurga yang paling rendah : Dari Abu Sa’id Al-Khudri ra, ia berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda : ” Penghuni Syurga yang paling rendah memiliki 80.OOO. ( Delapan puluh ribu ) pelayan dan 72 istri. Disediakan untuknya satu rumah yang terbuat dari permata luk- luk, zabarjut, dan yaqut, yang besarnya antara Jabiyah sampai ke Shan ‘a. ” ( HR : Turmidzi. )
Saya akhiri tulisan religius ini, berjudul sesuai tersebut diatas. Terima kasih atas segala perhatian serta mohon maaf apabila terdapat kesalahan. Jumpa lagi kita, insya Allah dikesempatan lain tentu saja dengan tulisan saya yang lain. Waafwa minkum wasalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
***
* Bahan-bahan ( materi ) diambil dan dikutip dari buku : RAHASIA SETELAH KEMATIAN. Oleh : Maulana Muhammad Islam *
***
* Artikel religius ini dapat anda temukan pada Website kesayangan :Www.hajisunaryo.com *
***
* Artikel religius ini juga dapat anda temukan pada Website :Www.hsunaryo.blogspot.co.id atau Www.hsunaryo.blogspot.com *

Komentar

Postingan populer dari blog ini

WANITA DUNIA LEBIH UTAMA DARIPADA BIDADARI SEPERTI KEUTAMAAN LAHIR ATAS BATHIN Posted on March 8, 2018 by H. Sunaryo A.Y.

BEBERAPA KEBIASAAN MASYARAKAT JAHILIYAH

SURAT AL-MULK DAPAT MENGELUARKAN PEMBACANYA DARI DALAM NERAKA UNTUK MEMASUKI SYURGA