DELAPAN NAMA - NAMA SYURGA ( Bagian Pertama )

Assalamualaikum wr wb.  Bismillahirrahmanirrahiim
Allahumma shali wasalim sayyidina Muhammad. Pertama-tama saya mengucapkan puja dan puji syukur kehadirat Allah SWT atas Rahmat dan Maunah-Nya lah saya dapat menyusun tulisan religius sesuai judul tersebut diatas. Shalawat serta salam semoga senantiasa terlimpahkan kepada Nabi Muhammad SAW, tiada lagi Nabi sesudahnya. Shalawat dan salam semoga juga terlimpahkan atas keluarga beliau  ( Nabi SAW )  beserta para sahabatnya.
    Saudaraku , sidang pembaca yang terhormat. Syurga sesuai dengan kehendak - Nya telah diciptakan dalam jumlah tertentu dengan sebutan nama-nama tertentu pula. Adanya penjumlahan sekaligus sebutan nama yang berbeda menunjukkan perbedaan pula pada tingkatannya. Sebagaimana yang telah disebutkan dalam Al-Qur'an ,  jumlah sekaligus sebutan nama-nama syurga adalah sebagai berikut  :
1.    Syurga Firdaus .
Berdasarkan keterangan pada salah satu Hadist disebutkan bahwa syurga itu terdiri dari 100 tingkat,  dan diantara tingkatan tersebut syurga Firdaus adalah yang paling tinggi.Letak syurga itu berdekatan dengan Arsy.
Al-Qur'an pernah menyebut nama Firdaus ini dalam salah satu ayat berikut  : ( Artinya  )   :  "  Sesungguhnya orang - orang yang beriman dan yang beramal shaleh bagi mereka ,  tempat tinggalnya adalah syurga Firdaus. " (  QS   :  Al Kahfi  :  107 ) .
   Syurga Firdaus, sebagaimana yang disebutkan ayat diatas adalah sebuah tempat yang secara khusus diperuntukkan Allah bagi orang yang beriman sekaligus yang beramal shaleh. Sebutan syurga Firdaus dinyatakan dalam ayat yang lain .  ( Artinya  )  :  "  Dan orang - orang yang memelihara  shalatnya. Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi,  ( yakni  ) yang akan mewarisi syurga Firdaus, mereka akan kekal  didalamnya. "  ( QS   : Al - Mu'minun : 9-11 ) .
   Syurga Firdaus juga diperuntukkan bagi orang-orang yang senantiasa memelihara kewajiban shalat. Berdasarkan ayat itu , orang beriman yang senantiasa menjaga shalatnya akan mewarisi  ( memasuki  ) syurga Firdaus, mereka akan kekal didalamnya.
2.  Syurga Adn .
Dalam 'Na'imul Jannah ( Kullu Syai' in Anil Jannah' ), Zubair Hasan Hamidat menyebutkan bahwa syurga Adn, segala isinya terbuat dari permata zabarjad ( sejenis jamrud ). Didalam syurga ini juga terdapat taman yang luas nan indah. Siapapun manusia sebelumnya tak ada yang pernah melihat sebuah taman yang luasnya melebihi taman syurga Adn ini. Secara khusus Allah menciptakan syurga ini,  didalamnya Allah mendekatkan buah - buahannya, mengalirkan sungai - sungainya, menjadikan batu batanya dari mutiara yang berwarna keputih -keputihan, batu bata dari yakud yang berwarna kemerah-merahan,  dan batu bata dari zabarjad. Lumpur aduknya adalah minyak kasturi, rumput - rumput yang ada disana adalah minyak za'faran, batu kerikilnya adalah taburan mutiara. Didalam syurga itu ada sebuah sungai yang mengalir dengan kejernihan air yang luar biasa. Dalam Syurga itu pula tak ada penghalang bagi penghuninya untuk memandang Allah selain hanya sebuah selendang keagungan yang terurai diatas wajah - Nya. Al-Qur'an beberapa kali menyebut nama syurga Adn ini,  diantaranya adalah  : ( Bersambung  ).
   Saudaraku , sidang pembaca yang terhormat. Sampai disini saya sudahi dulu tulisan religius ini , judul sesuai tersebut diatas Bagian Pertama. Kita nantikan penulisan selanjutnya Bagian Kedua pada penerbitan mendatang. Terima kasih atas segala perhatian serta mohon maaf apabila terdapat kesalahan. Waafwa minkum wasalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
          ***
*  Bahan-bahan  ( materi  )  diambil dan dikutip dari buku  : INDAHNYA SYURGA PEDIHNYA NERAKA . Oleh  : Asrifin An Nakhrawie , S. Ag  *
          ***
* Artikel religius ini dapat anda temukan pada Website kesayangan  :Www.hajisunaryo.com  *
          ***
Artikel religius ini juga dapat anda temukan pada Website : Www.hsunaryo.blogspot.co.id  *
          ***    
         

Komentar

Postingan populer dari blog ini

WANITA DUNIA LEBIH UTAMA DARIPADA BIDADARI SEPERTI KEUTAMAAN LAHIR ATAS BATHIN Posted on March 8, 2018 by H. Sunaryo A.Y.

BEBERAPA KEBIASAAN MASYARAKAT JAHILIYAH

SURAT AL-MULK DAPAT MENGELUARKAN PEMBACANYA DARI DALAM NERAKA UNTUK MEMASUKI SYURGA