PINTU - PINTU SYURGA ( Bagian Pertama )

Assalamualaikum wr wb
Bismillahirrahmanirrahiim
Allahumma shali wasalim sayyidina Muhammad. Segala puja dan puji kepunyaan Allah , tiada sekutu bagi-Nya . Hanya kepada Allah SWT kita menyembah  dan hanya kepada - Nya kita memohon pertolongan. Shalawat serta salam semoga senantiasa terlimpahkan kepada Nabi Muhammad SAW , tiada lagi Nabi sesudahnya. Shalawat dan salam semoga juga terlimpahkan atas keluarga beliau  ( Nabi SAW  )  beserta para sahabatnya.
    Saudaraku , sidang pembaca yang berbahagia.  Syurga sebagai sebuah tempat terindah ternyata mempunyai beberapa pintu layaknya tempat - tempat yang ada didunia ini. Dalam sebuah ayat secara eksplisit Allah menyatakan tentang hal itu :
(  Artinya  )   :  "  Dan orang - orang yang bertaqwa kepada Tuhannya akan dihalau ke Syurga secara berbondong-bondong sehingga bila mereka telah sampai disana dan telah dibukakan pintu - pintunya, maka Malaikat - malaikat  penjaga Syurga akan berkata kepadanya  : "   Selamat untukmu. Kamu telah suci, maka masuklah kamu kedalam Syurga serta kekal (  didalamnya  ). ( QS  :  Az-Zumar  :  73 ) .
      Dalam sebuah Hadist  Nabi juga pernah bersabda  :  ( Artinya  )   : "   Bagi setiap orang mukmin didalam Syurga  ( disediakan baginya empat pintu  ).  Satu pintu untuk masuk bagi dirinya sendiri, satu untuk istrinya, satu untuk tamu-tamunya, dan satu pintu yang bisa tembus menuju ke Neraka untuk menambah rasa nikmat Allah atas dirinya, dan satu pintu lagi tembus langsung ke arah Darus Salam  ( Arsy ) dimana dari pintu itu dia bisa melihat wajah Allah kapan saja yang ia kehendaki.  " ( Al-Hadist  ) .
      Dalam Hadist yang lain  Nabi SAW juga pernah bercerita sebagaimana berikut  :
( Artinya  )  : "   Ketika kelak manusia - manusia merasa takut kepada Hari Kiamat , mereka akan datang untuk menemui Nabi SAW seraya  berkata  : "  Wahai Muhammad! Engkau adalah Rasul Allah dan sebagai Khatamun Nabiyyin, serta semua dosanya baik yang telah lalu maupun  yang akan datang telah terampuni, maka mintakanlah kami syafaat kepada Tuhanmu . Tidakkah engkau melihat keadaan kami? "  ( Al-Hadist  ) .  (  Bersambung  ) .
      Saudaraku ,  sidang pembaca yang terhormat . Sampai disini saya sudahi dulu tulisan religius  sesuai judul tersebut diatas Bagian Pertama ,  kita nantikan penerbitan Bagian Kedua mendatang. Terima kasih atas segala perhatian serta mohon maaf apabila terdapat kesalahan. Semoga tulisan ini bermanfaat. Terima kasih !  Waafwa minkum wasalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
                              ***
*   Bahan-bahan  ( materi  )  diambil dan dikutip dari buku  :  INDAHNYA SYURGA PEDIHNYA NERAKA . Oleh  :  Asrifin An Nakhrawie , S. Ag .  *
                               ***
*   Artikel religius ini dapat anda temukan pada Website  : Www //hsunaryo.blogspot.co. id    *
                              ***

Komentar

Postingan populer dari blog ini

WANITA DUNIA LEBIH UTAMA DARIPADA BIDADARI SEPERTI KEUTAMAAN LAHIR ATAS BATHIN Posted on March 8, 2018 by H. Sunaryo A.Y.

BEBERAPA KEBIASAAN MASYARAKAT JAHILIYAH

SURAT AL-MULK DAPAT MENGELUARKAN PEMBACANYA DARI DALAM NERAKA UNTUK MEMASUKI SYURGA