PEMBALASAN

Assalamualaikum wr wb
Bismillahirrahmanirrahiim
Allahumma shali wasalim sayyidina Muhammad .
Segala sanjungan puja dan puji hanya milik Allah , tiada sekutu bagi-Nya . Hanya kepada-Nya kita menyembah dan hanya kepada-Nya kita memohon pertolongan. Shalawat serta salam semoga terlimpahkan kepada Nabi Muhammad SAW , tiada lagi Nabi sesudahnya . Shalawat dan salam semoga juga terlimpahkan atas keluarga beserta para sahabatnya.
     Saudaraku ,  sidang pembaca yang budiman.  Setelah amal manusia dihitung dan ditimbang , maka diberi balasan.Itulah sebabnya Hari Kiamat disebut juga Hari Pembalasan ( yaumul jaza ).Balasan yang diberikan Allah kepada manusia ada dua , yaitu :  Syurga dan  Neraka .
    Siapakah yang mendapat balasan berupa Syurga ?  Didalam kitab suci Al-Qur'an banyak dijelaskan tentang syurga adalah balasan bagi orang-orang yang bertaqwa kepada Allah .Antara lain disebutkan dalam surat At-Thur  ayat 17.
( Artinya ) :  " Sesungguhnya orang-orang
yang bertaqwa berada dalam Syurga dan kenikmatan. " (  QS : At-Thur : 17 ).
     Syurga mempunyai bermacam-macam nama , seperti :  Adn , Firdaus , Mirats ,  A' mal , Naim ,  dan sebagainya .
Masing-masing syurga memiliki keistimewaan tersendiri. Didalam syurga
yang mana orang yang bertaqwa itu akan tinggal ,  tergantung dari ketaqwaan mereka masing-masing .
     Adapun Neraka adalah balasan bagi orang-orang yang musyrik dan orang-orang  yang durhaka serta senantiasa melakukan perbuatan yang dilarang Allah. Sebagaimana Syurga , Neraka pun memiliki beberapa nama , seperti :  Jahanam , Hawiah , Wail , Sya'ir , Huthamah , Saqar , dan sebagainya.
Walaupun Neraka itu bermacam-macam nama dan tingkatan , namun semua Neraka itu adalah tempat penyiksaan yang amat pedih.Sebagaimana diterangkan dalam surat An-Nisa' ayat 56  sebagai berikut :
(Artinya ) : " Sesungguhnya orang-orang kafir kepada ayat-ayat Kami , kelak akan Kami  masukkan mereka kedalam Neraka . Setiap kali kulit mereka hangus ,Kami ganti kulit mereka dengan kulit yang lain , supaya mereka merasakan azab. Sesunguhnya Allah Maha  Perkasa lagi Maha Bijaksana ." ( QS : An-Nisa' : 56 ).
      Sekarang kita sudah mengetahui dan lebih meyakini akan adanya balasan Allah di alam akhirat .Oleh sebab itu selagi kita hidup didunia hendaknya kita memperbanyak bekal berupa amal ibadah. Sebab jika kita sudah berada di alam akhirat , pintu untuk beramal dan pintu untuk bertobat sudah tertutup.
        Saudaraku , sidang pembaca. Sampai disini saya sudahi tulisan religius ini , terima kasih atas segala perhatian serta mohon maaf apabila terdapat kesalahan. Jumpa lagi kita , insya Allah dikesempatan lain tentu saja dengan tulisan saya yang lain. Waafwa minkum wasalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
                          ****
*    Bahab-bahan ( materi ) diambil dan dikutip dari buku : AQIDAH AKHLAK . Oleh :  Drs Masan Alfat dan Drs Abdul Rasyid.  *
                          ****
*    Artikek religius ini dapat anda temukan pada website : Www//hsunaryo.bligspot.com . *
                          *****

Komentar

Postingan populer dari blog ini

WANITA DUNIA LEBIH UTAMA DARIPADA BIDADARI SEPERTI KEUTAMAAN LAHIR ATAS BATHIN Posted on March 8, 2018 by H. Sunaryo A.Y.

BEBERAPA KEBIASAAN MASYARAKAT JAHILIYAH

SURAT AL-MULK DAPAT MENGELUARKAN PEMBACANYA DARI DALAM NERAKA UNTUK MEMASUKI SYURGA