DITEGAKKANNYA TIMBANGAN


Assalamualaikum wr wb
Bismillahirrahmanirrahiim
Allahumma shali wasalim sayyidina Muhammad.
Segala puja dan puji kepunyaan Allah, tiada sekutu bagi-Nya dan hanya kepada - Nya kita menyembah dan hanya kepada-Nya kita memohon pertolongan.
Shalawat serta salam semoga senantiasa terlimpahkan kepada Nabi Muhammad SAW, tiada lagi Nabi sesudahnya.
Shalawat dan salam semoga juga terlimpahkan atas keluarga beserta para sahabatnya.
         Saudaraku, sidang pembaca yang terhormat. Ibnu Abbas berkata  :  Timbangan amal itu ditegakkan diatas sebuah tiang, panjangnya setiap tiang itu antara Timur dan Barat, sedangkan mangkuk nya seluas Bumi , yang panjang dan lebarnya sama. Salah satu dari kedua mangkuk Timbangan tersebut berada disisi sebelah kanan Arasy, yang disebut dengan mangkuk kebaikan. Sedangkan mangkuk yang satunya lagi berada disisi sebelah kiri Arasy yang disebut dengan mangkuk keburukan.
Adapun bentuk penyangga  dari Timbangan berada ditengah - tengah yang  berbentuk seperti piramid ( gunung )  yang dipenuhi dengan kebaikan dan keburukan.
Pelaksanaan hisab ini lamanya 50.000 tahun.
       Rasulullah SAW bersabda  :  "Didatangkan lah seorang lelaki yang disertai 77 sijil atau buku catatan amal . Setiap sijil panjangnya sejauh mata memandang, dan didalam sijil itu terdapat  catatan semua kesalahan serta dosa - dosanya. Kemudian beberapa sijil tersebut diletakkan dimangkuk Timbangan.
Kemudian dikeluarkan untuk orang itu sebuah kertas catatan amal kebaikannya yang hanya sebesar satu jari. Didalam kertas itu terdapat lafadz persaksian : Laa ilaaha illalllah Muhammad dur Rasulullah .
Selanjutnya kertas tadi di letakkan diatas mangkuk yang lain,maka kertas tersebut bisa memberatkan atas Timbangan seluruh dosanya. "
         Maksudnya , Timbangan kebaikan nya  lebih  berat dari dari pada keburukannya.
Orang seperti ini akan  berada dalam kehidupan yang memuaskan didalam Syurga.
        Saudaraku, sidang pembaca yang budiman. Sampai disini saya sudahi dulu tulisan religius ini. Terima kasih atas segala perhatian serta mohon maaf apabila terdapat kesalahan. Jumpa lagi kita , insya Allah dikesempatan lain tentu saja dengan tulisan saya yang lain. Waafwa minkum wasalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
                             *****
*     Bahan-bahan  ( materi )  diambil dan dikutip dari buku  : MENYINGKAP 110 MISTERI ALAM KUBUR . Oleh  : Salim H. J.*
                             ******
*    Artikel religius ini dapat anda temukan pada Website kesayangan  : Http //Hajisunaryo.com .  *
                               ******

Komentar

Postingan populer dari blog ini

WANITA DUNIA LEBIH UTAMA DARIPADA BIDADARI SEPERTI KEUTAMAAN LAHIR ATAS BATHIN Posted on March 8, 2018 by H. Sunaryo A.Y.

BEBERAPA KEBIASAAN MASYARAKAT JAHILIYAH

SURAT AL-MULK DAPAT MENGELUARKAN PEMBACANYA DARI DALAM NERAKA UNTUK MEMASUKI SYURGA