ALLAH MAHA PEMURAH

Assalamualaikum wr wb
Bismillahirrahmanirrahiim
Allahumma shali wasalim sayyidina Muhammad.
Segala puja dan puji kepunyaan Allah, tiada sekutu bagi-Nya dan hanya kepada - Nya kita menyembah dan hanya kepada - Nya kita memohon pertolongan.
      Shalawat serta salam semoga senantiasa terlimpahkan kepada Nabi Muhammad SAW, tiada lagi Nabi sesudahnya. Shalawat dan salam semoga senantiasa juga terlimpahkan atas keluarga beserta para sahabatnya.
       Saudaraku, sidang pembaca yang terhormat. Allah adalah Tuhan Yang Maha Suci. Artinya tidak mempunyai anak dan tidak sama dengan segala sesuatu.
Allah adalah Tuhan Yang Maha  Esa. Artinya tidak bersyarikat dengan manusia, dan tidak berbilang dua atau pun tiga.
Allah Yang Maha  Suci lagi Maha  Esa  itu telah memberi perlengkapan yang cukup banyak kepada kita manusia. Allah telah menyediakan udara untuk kita  hidup.
Disediakan air tawar untuk kita minum.
Dan disediakan makanan yang baik untuk kita makan. Semuanya itu adalah tanda kasih sayang, dari sifat Allah Yang Maha Pemurah. Tanpa terlebih dahulu kita meminta kepada - Nya.
      Bumi dengan segala isinya disediakan untuk kepentingan manusia. Agar manusia bisa hidup layak, aman dan sentosa.
       Allah Yang Maha Pemurah itu telah memberi kepada kita kesenangan dan kesehatan, kepintaran dan kemajuan.
Maka patut kah manusia tidak berterima kasih kepada - Nya?  Pantas kah kita ingkar,  kita durhaka,  dan pantaskah kita melanggar, menyepelekan, perintah Allah SWT ? Dan patut kah kita  yang mengaku orang beriman , mengerjakan dengan sengaja larangan - Nya ? 
      Kita beriman kepada Allah. Dan kita taati perintah suruhan dan larangan -  Nya. Ya!  Kita beriman kepada Allah,  lalu kita bersyukur dan  mengucapkan  : Alhamdulillahi Rabbil 'Aalamiin!  Segala puja dan puji bagi Allah Tuhan  yang mencipta dan memelihara alam semesta.
        Saudaraku, sidang pembaca yang terhormat. Sampai disini saya sudahi dulu tulisan religius ini. Terima kasih atas segala perhatian serta mohon maaf apabila terdapat kesalahan. Jumpa lagi kita, insya Allah dikesempatan lain tentu saja dengan tulisan saya yang lain. Waafwa minkum wasalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
                               ****
*     Bahan-bahan  ( materi )  diambil dan dikutip dari buku  :  CAKAP MEMBACA DAN MENULIS HURUF AL QUR'AN.  Oleh  : Saadan Rahmany.   *
                               *****
*   Artikel religius ini dapat anda temukan pada Website  : Www //hsunaryo.blogspot.com  *
                               *****
       

Komentar

Postingan populer dari blog ini

WANITA DUNIA LEBIH UTAMA DARIPADA BIDADARI SEPERTI KEUTAMAAN LAHIR ATAS BATHIN Posted on March 8, 2018 by H. Sunaryo A.Y.

BEBERAPA KEBIASAAN MASYARAKAT JAHILIYAH

SURAT AL-MULK DAPAT MENGELUARKAN PEMBACANYA DARI DALAM NERAKA UNTUK MEMASUKI SYURGA